+38 (044) 425-55-56

Сергій Бондар: «Технічні рішення РГК виводять газорозподільну галузь України на європейський рівень»

Сергій Бондар: «Технічні рішення РГК виводять газорозподільну галузь України на європейський рівень»

№11 (1255) от 16.08.202212.07.2022 00:00

«Регіональна газова компанія» відома тим, що активно впроваджує сучасні технічні рішення, як на рівні «заліза», так і власного програмного забезпечення в сфері розподілу газу.

РГК збудувала заводи з виробництва обладнання для газорозподільчої галузі, стандартизувала велику кількість виробничих процесів, почала програму впровадження smart-лічильників. Фахівці газорозподільних компаній здійснюють редизайн мереж з урахуванням актуальних потреб клієнтів. Також за останні 3 роки RGC створила унікальну для України систему логістики, яка включає міжнародні контракти.

Компанія співпрацює з українськими та європейськими партнерами, наприклад, українські газовидобувники привозять на метрологічні центри RGC Metering свої лічильники на повірку. Детальніше про нові технології в газорозподільчій галузі читайте в інтерв’ю технічного директора «Регіональної газової компанії» Сергія Бондаря.

 

Газовий hard & soft

— РГК називає себе виробничо-технологічною компанією, яка системно впроваджує найсучасніші технології. Хоча для пересічного українця робота працівників газорозподільних компаній мало чим відрізняється – люди в помаранчевих жилетах та й усе. То чим ви відрізняєтеся від інших?

— Почнемо з того, що РГК спеціалізується на операційних, виробничих, інжинірингових та R&D рішеннях для газорозподілу. За останні роки нам вдалося перетворити газорозподільні підприємства на компанії європейського рівня.

Ми завершуємо наскрізну діджиталізацію: штучний інтелект розпізнає показання лічильників, аварійники користуються «газовим Google Maps», є програмні комплекси, які отримують дані з десятків тисяч вузлів обліку по всій країні, а також розраховують необхідну потужність газопроводів в окремих населених пунктах. Співробітники газорозподільних компаній мають на «озброєнні» лазерні витокошукачі, планшети з картами газових мереж, автомобільні лабораторії. Тому нинішні газовики не мають нічого спільного зі стереотипним представником комунальних служб.

Але так було не завжди. Ми починали з таких самих умов, що були в інших операторів ГРМ.

— Яким був «ландшафт» галузі, коли ви взялися до змін?

— Інновації розпочалися кілька років тому з усунення прогалин в законодавстві. В Україні взагалі не існувало вимог до будівництва газопроводів: старі стандарти були повністю скасовані, а нові – ще не впроваджені.

Необхідно було заповнювати нормативно-правове поле. За останні три роки, в тому числі із залученням наших спеціалістів, в Україні було імплементовано понад 10 міжнародних стандартів, що встановили базові вимоги до проектування, експлуатації, ремонту та обслуговування газопроводів.

Ми міркували, які стандарти мають бути прийняті першими, самі оплачували роботи з розробки та впровадження. Ці стандарти «підняли» до європейського рівня одразу всю газорозподільну галузь України.

На сьогодні ми впроваджуємо європейські стандарти щодо біометану та інших альтернативних джерел енергії. Разом із державними установами розробляємо кодекс усталеної практики, яка узагальнить всі стандарти та встановить єдиний стандарт для газорозподільних мереж в Україні.

 

— Мені здається, що перелопачувати стандарти галузі ви почали не з любові до «чистого мистецтва»... Напевно, у вас були стимули і як у бізнесу.

— Ви праві: справа, принаймні частково, і в грошах.

У порівнянні з європейськими операторами газових мереж, інвестиції, закладені в тарифи в Україні, є недостатніми. Суми, які можемо виділяти на підтримання технічного стану мереж, в 50 разів менше, ніж в країнах ЄС. Щоб мати спроможність інвестувати, ми пішли шляхом стандартизації та уніфікації.

Наприклад, коли клієнт просить розробити проект газифікації будинку чи квартири, то проектант не розробляє щоразу все з нуля. Він користується уніфікованими шаблонами технічних рішень, які ми затвердили з держінститутами, і з цієї мозаїки – як конструктор Lego – набирає проектне рішення з прив’язкою до місцевості. Для кожного рішення прописано уніфіковані матеріали. Це одразу здешевлює вартість роботи за кожним проектом на 30-40%.

Всього розроблено понад 10 тисяч уніфікованих технічних та проектних рішень.

 

— Ви маєте на увазі однакові рішення для різних міст та регіонів?

— Так. Наведу мій улюблений приклад. Раніше для звичайного лічильника у нас було близько 16 приєднувальних розмірів. Це діаметри різьбових з’єднань лічильників до газових мереж у будинку або квартирі. На додачу ще чотири різновиди різьби – тобто 48 (!) різних варіантів підключення.

Через відсутність уніфікації та стандартизації слюсар, який їхав міняти лічильник, мав брати з собою 48 різних лічильників! На сьогодні ми запровадили один розмір з’єднання, що дозволило скоротити вартість обслуговування в рази. В кінцевому результаті – це економить кошти клієнтів.

Це стосується не лише лічильників, але й всіх вузлів та агрегатів. Наприклад, у  шафових газорегулювальних пунктах у 12 разів скоротили кількість різьбових з’єднань, щоб зменшити виробничо-технологічні втрати газу.

Але перехід на нові стандарти потребував високотехнологічних рішень та відповідного класу обладнання.

Оскільки в Україні такого не виробляли, вирішили, що необхідно самим побудувати нові високотехнологічні заводи. Перший завод з трьох, який увійшов у проект RGC Production, було збудовано в травні 2019 року. У наступні роки будувалося по заводу.

 

Виробничий процес на майданчику одного із заводів RGC Production

Якість нашого обладнання, яке показували на виставках в Європі, високо оцінили відвідувачі, адже точність його збирання визначається десятими долями міліметра.

 

— Це висока точність. Як її досягають?

— Всі зварювальні роботи на заводах проводяться роботами з використанням комплектуючих провідних світових виробників, наприклад, італійських компаній Pietro Fiorentini та Cavagna Group. Це виробники першого ешелону.

Також ми застосували найбільш передові технології фарбування. Якщо раніше шафи фарбували вручну і вже через 3 роки на них з'являлася іржа, то із застосуванням порошкового полімерно-пластичного фарбування мінімальний строк служби обладнання зріс до 10-12 років.

Щоб у будь-який момент бути спроможними виготовити необхідну кількість продукції, в РГК створили Міжнародний логістичний центр. Це найбільш ефективний центр закупівлі складових частин – жодна співставна за розмірами компанія в Україні не купує дешевше, ніж ми.

Центр має понад 150 прямих договорів з українськими та іноземними виробниками обладнання. Він не працює з дилерами чи посередниками. Обладнання надходить без націнок та з найвищим рівнем якості – ризик фальсифікату повністю виключений.

Продукцію RGC Production купують не лише наші оператори ГРМ, але й забудовники та інші компанії.

 

Від «заліза» до IT-рішень

— РГК останнім часом все частіше говорить про свої цифрові проекти. Як стався перехід від засувок та вентилів до «цифри»?

— Коли ми почали виробляти складне і високотехнологічне обладнання, то зрозуміли, що компанія має створити своє конструкторське бюро. Так з’явився підрозділ Research&Development. Він займається розробкою передових технічних рішень – такими як системи телеметрії, «розумні» лічильники та інші технології.

 

— До речі, про розумні лічильники – а що вони дають споживачу? Чи виправдовує себе їхнє встановлення?

— «Розумні» лічильники можуть дистанційно передавати показники, а за необхідності – перерахувати кубометри газу в кіловат-години. Через війну в Україні відклали перехід на облік газу в енергетичних одиницях, але коли це все ж відбудеться, власники смартлічильників не відчують жодних складнощів. Діє принцип «встановив і забув» – жодних дзвінків операторам чи передачі показників щомісяця.

Споживачі та Оператори ГРМ завдяки розумним лічильникам можуть отримувати інформацію про погодинні навантаження в мережі, а якщо стається витік газу – дізнаватися і про це.

В чому була унікальність підходу РГК? Якщо європейці просто міняли старі лічильники на «розумні» і це було досить дорого, ми ж пішли шляхом доповнення наявних лічильників електронним блоком. Споживач отримує той самий функціонал, але це в рази дешевше, ніж новий смартлічильник.

 Електронний блок, який доповнює звичайний лічильник, забезпечуючи функціонал смартлічильника

 

— Скільки «розумних» лічильників вже встановлено?

 На сьогодні придбали та встановили близько 30 тисяч «розумних» лічильників. Цю групу клієнтів використовують як індикативну для нашої роботи, в тому числі для прогнозування споживання газу.

 

— Електронний блок розміщується поряд з наявним лічильником газу?

— Є два виконання: блок можна поставити під лічильник (його розміри адаптовані), і другий варіант – готовий «розумний» лічильник. Тобто, ми можемо модернізувати старий лічильник, а можемо і встановити повністю новий.

 

— Ви встановили такі лічильники і для промисловості, і для побутових споживачів?

— На сьогодні подібне рішення є лише для населення та невеликих підприємств, які використовують побутові прилади обліку. Лічильники для промисловості на стадії розробки. Зазначу, що на виставці в Італії європейські колеги високо оцінили наші підходи, нас запросили й в інші країни. Сподіваємося, що будемо масштабувати ці проекти, в тому числі й за межі України.

Паралельно із заводами ми збудували метрологічний центр і завершуємо будівництво другого. Центр здійснює автоматичну повірку газових лічильників (як промислових, так і побутових) за принципом smart factory.

Функція оператора метрологічного центру зводиться до того, що він вивантажує лічильник і ставить його на повірочний стенд. Спеціальне обладнання знімає всі параметри, а комп’ютер робить висновок про надійність роботи приладу. Участь людини – мінімальна.

Для облаштування метрологічних центрів компанія придбала передове обладнання німецької фірми inotech Meter Calibration Systems GmbH. Такого рівня центрів немає не лише в Україні, але й у Східній Європі.

Це були наші інвестиції, адже ми розуміємо, що газ – це енергія, а енергію треба вимірювати максимально точно. Якщо раніше за день повірку проходили 40 лічильників, то зараз – 200. З процесу усунули людський фактор та збільшили продуктивність.

Попри воєнні умови, такий центр працює в Харкові. Він дає гарантований чіткий результат – про це свідчить інтерес до них серед партнерів з видобувних компаній та «Оператора ГТС України».

Другий центр плануємо запустити в кінці вересня в Івано-Франківську.

— Ви згадали про телеметрію. Розкажіть про неї детальніше.

— Що таке телеметрія, що вона дає? Наприклад, якщо у вас тиск газу в мережі поступово знижується з високого до низького, телеметрія в автоматичному режимі може коригувати роботу першого регулятора залежно від його навантаження. Це відбувається всюди, адже клієнтське обладнання працює на низькому тиску газу. Тому він поступово знижується з моменту, коли газорозподільна компанія приймає цей газ на ГРС.

Також часто в населених пунктах прокладаються мережі середнього тиску. Тоді тиск понижується для кожного споживача окремо на вході в будинок – в блочній мінішафі, в якій встановлюється лічильник і регулятор тиску разом.

Так от телеметрія може автоматично і правильно коригувати роботу, наприклад, 10 регуляторів, зменшуючи зношування обладнання, витрати енергії на транспортування газу. Якщо при аваріях тиски йдуть надмірно вгору або вниз, відбувається автоматичне від’єднання частини мережі, щоб не було вибуху.

Одне з останніх know-how – метод непрямого обліку: регулятор не лише знижує тиск, але й вимірює витрату газу. Ми знаємо, скільки та в якому напрямку пішло газу.

Внаслідок встановлення систем телеметрії на всьому шляху газу до споживача оператори ГРМ можуть в режимі реального часу отримувати дані про обсяги, тиск температуру газу і навіть інформацію про нештатні ситуації.

Ми рухаємося у цьому питанні у двох напрямах – вивчаємо передові європейські технології та паралельно розробляємо свої. Вдалося переконати державні компанії та органи, що треба все прописати нормативно. І відповідні зміни до нормативки були внесені – інакше б ми не могли оснащувати газові мережі системами телеметрії за тарифні кошти.

Наш R&D-підрозділ на сьогодні працює над створенням власного лічильника, найближчим часом з’явиться лічильник українського виробництва.

Оцифровка всієї компанії

 Також ми інвестуємо в програмне забезпечення, оцифрування всіх бізнес-процесів. У цьому йдемо на одному рівні з Європою.

— Ви купуєте чи розробляєте софт?

— Майже все програмне забезпечення розробляємо самостійно. У нас у штаті є 150 програмістів та інших IT-спеціалістів, в тому числі ті, які розробляють програмне забезпечення. Завдання для програмістів ставлять люди, які працюють в полі. Ми придбали всього лише дві програми – софт для створення 3D-моделі і Simone (програмний пакет для моделювання та оптимізації транспортування та розподілу газу). Все інше – власні розробки. Це результат спільної роботи технарів та програмістів.

Ми вже оцифрували 30% документів наших диспетчерських служб завдяки модулю Workforce management. Ми склали технологічні карти під кожен тип професіїі обсяг робіт, щоб уникати дублювання функцій. Це нам дозволило оптимізувати процес та знизити операційні витрати.

Якщо раніше співробітникам потрібно було заповнювати бланки, вести журнали, то тепер вони працюють зі смартфонами і планшетами. Тепер в електронному вигляді фіксується інформація, хто і які матеріали отримав, які обмінні фонди отримав, куди пішов і які роботи виконував.

Диджитадізація тільки цих процесів дозволило підвищити ефективність роботи технічних служб на 30%. Ми плануємо продовжувати цю роботу: вся інформація буде в електронному архіві і нічого вже не буде втрачено. Ми зможемо побачити роботу кожної людини, її ефективність.

Серед таких розробок – 3D  технагляд. Він дозволяє здійснювати віддалений технічний нагляд за виконанням робіт. Цей програмний продукт розраховує обсяги та вартість робіт (наприклад, якщо потрібно викопати траншею під новий газопровід). Програмний комплекс повністю усунув людський фактор – приписки просто не можливі. Програма все рахує автоматично, і я не думаю, що якась державна компанія може таким похвалитися.

Тільки-но уявіть: працівник може зняти відео ділянки газопроводу на телефон, а програма обробить це відео і створить віртуальні 3D-моделі газопроводів. Схема мережі, глибина залягання, наявність поряд інших комунікацій (водопроводів, теплових трас), – і все це з точністю до 5 см!

Ми можемо подивитися, як було до початку робіт, як було під час їх виконання і як стало в результаті.

Ми оцифрували всі наші газопроводи в Україні – це сотні тисяч кілометрів мереж! Ця робота зайняла 8 років. Ми пройшли з GPS-трекерами всі підземні труби, які були збудовані з початку 1960-х років, та всю зібрану інформацію завели до геоінформаційної системи RGC GIS. Якщо раніше ніхто точно не знав, де розташовані труби, то зараз проблема зникла. На сьогодні це унікальна база даних. Зараз геоінформаційну систему доповнюємо 3D-моделями.

Виходячи з інформації про стан газових мереж, у системі управління активами RGC Asset Management планується закупівля обладнання, транспорту, обсяг інвестицій. Але ця система ширша – вона дає можливість планувати експлуатаційні та інвестиційні витрати в масштабах компанії. Вона дає змогу планувати інвестиції і витрати як для газових мереж і обладнання, так і автомобілів, обладнання, інструментів.

За допомогою RGC Asset Management ми формуємо короткострокові чи довгострокові інвестиційні програми. Якщо було визначено, що газопровід в аварійному стані, то програма його автоматично включає в перелік на заміну.

Для оцінки використовується 10-бальна шкала: якщо у газопроводу 10 балів – він йде на заміну, якщо в нього 7 балів – може ще рік попрацювати. Таким чином, програма без участі людини формує плани – як по операційним, так і по капітальним інвестиціям.

Дуже важливий блок – це система SCADA, яка збирає інформацію від всіх пристроїв дистанційної передачі даних, встановлених на мережах.

Щодня вона отримує близько 100 тисяч повідомлень, з 50 тисяч вузлів обліку газу. Сама система розрахована для масштабування і може отримувати інформацію від 1 млн пристроїв.

SCADA пов’язана з іншими програмами: якщо інформація прийшла із вузла обліку, вона передається програмі RGC Balancing, RGC ADS якщо це дані від телеметрії, вони передаються диспетчерам, щоб повідомити про ту чи іншу ситуацію. Система сама розподіляє інформацію за типами та передає її в належний підрозділ.

Ми були в Італії і розповіли про свій досвід італійським колегам. Вони були вражені – в них системи SCADA в таких масштабах не працюють.

Система RGC Balancing, до речі, – також наша розробка. Вона працює з 2017 року. До створення платформи «ОГТСУ» саме за її допомогою здійснювалося добове балансування Україна. З травня 2019 року всі перейшли на платформу держкомпанії. Ми в себе залишили тільки фізичне балансування. Система може звести баланс газу хоч по кожній вулиці – якщо десь станеться витік газу, оператори на те місце можуть відправити ремонтну бригаду.

Всі ці продукти – SCADA, RGC GIS, а також програмний комплекс Simone, за допомогою якого ми моделюємо газопостачання певного населеного пункту, дають нам можливість зрозуміти, де необхідно проводити редизайн та оптимізацію мереж.

Українські газорозподільні мережі були розраховані на прокачування 120 млрд куб м, на сьогодні прокачуємо 25 млрд куб м. Зрозуміло, що є багато надлишкових потужностей, на обслуговування яких потрібні люди, технологічний газ та ін. Наприклад, для одного з населених пунктів Simone показав, що 20 із 38 шафових газорегулювальних пунктів є зайвими.

— Simone показує, які саме шафи чи інше обладнання зайве?

— Так, вона виконує моделювання. Коли замінюємо якісь газопроводи, то враховуємо проекти редизайну. Система, наприклад, визначає, що цю трубу треба замінити трубою меншого діаметру. Ми оптимізуємо потужності, щоб зменшити свої витрати – а врешті і витрати клієнтів.

До речі, на міжнародній конференції з питань відновлення України в Лугано обговорювалися питання оптимізації газових мереж, наголошували на її необхідності. Але зараз інвестиційних коштів Операторів ГРМ вистачає тільки на пілотні проекти.