Наш старый сайт

Дорога на ЦСВЯП або готовий шлях до енергонезалежності України

Дорога на ЦСВЯП або готовий шлях до енергонезалежності України

№51 (1244) от 21.12.202109.01.2022

"Енергоатом" урочисто презентував новозбудоване ЦСВЯП

Нещодавно НАЕК "Енергоатом" урочисто презентувала новозбудоване Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) — один із наймасштабніших проектів в українській ядерній енергетиці.

Віталій КОРНІЄНКО, Дмитро СИДОРОВ

Завдяки сховищу Україна вже в цьому році припинила вивозити відпрацьоване ядерне паливо (ВЯП) з трьох українських АЕС — Рівненської, Хмельницької та Южно-Української — на російські підприємства для переробки і тимчасового зберігання. Відтепер ВЯП зберігатиметься у власному сховищі, даючи державі змогу заощаджувати близько 200 млн доларів щорічно.

Кореспондент журналу "ЕнергоБізнес" разом з Володимиром Холошою, заступником директора ВП "Атомпроектінжиніринг", побували на ключових об’єктах сховища: під’їзної залізничної гілки до сховища (на головному фото. — Ред.), залізничної гілки Вільча-Янів та майданчику зберігання контейнерів для ВЯП з метою особисто переконатись у готовності стратегічного об’єкта.

Першим об’єктом, який був відвіданий, стала новозбудована у зоні відчуження та введена в експлуатацію залізнична під’їзна гілка до сховища протяжністю 6.2 км, яка з’єднується з ділянкою колії Вільча-Янів.

"Незважаючи на те, що це під’їзна гілка, а не магістраль, де їздять пасажири, на неї також повинні бути документи. А тому ця гілка вже має: по-перше — сертифікат будівельної готовності від Державної архітектурно-будівельної інспекції, по-друге — акт технічної готовності до експлуатації, підписаний "Укрзалізницею", по-третє - відповідний паспорт на цю залізничну колію, а також виконавчу і проектну документацію", — розповів заступник директора ВП "Атомпроектінжиніринг".

На даній гілці вже було проведено її тестування за допомогою проїзду транспортера з макетом вантажу, а саме, був перевезений транспортний контейнер Hi-Star виробництва американської компанії Holtec International з габаритним імітатором відпрацьованого ядерного палива. Після чого було підтверджено її готовність до експлуатації.

Цікавий факт: під’їзна колія побудована на землях, які були виділені "Енергоатому" Урядом та розрахована на вагу потяга, у якого на одну вісь припадає не більше 23 т. Тобто, якщо транспортер відпрацьованого ядерного палива має 12 осей, залізнична гілка передбачена під навантаження як мінімум 280 т.

ЦСВЯП — результат співпраці України та американської компанії Holtec InternationalЦСВЯП — результат співпраці України та американської компанії Holtec International

Територія ЦСВЯПТериторія ЦСВЯП

Маркування виробника контейнера від американської компанії Holtec InternationalМаркування виробника контейнера від американської компанії Holtec International

Приєднання під'їзної колії до сховища (відходить праворуч) та до гілки Вільча - Янів (слідує прямо)Приєднання під'їзної колії до сховища (відходить праворуч) та до гілки Вільча - Янів (слідує прямо)

Контейнер Hi-Storm 190 висотою понад 4 м, вага без заповнення бетоном — 26,3 т, вага контейнеру із заповненими бетоном стінками — 105,7 т, із завантаженням паливом — 170 тКонтейнер Hi-Storm 190 висотою понад 4 м, вага без заповнення бетоном — 26,3 т, вага контейнеру із заповненими бетоном стінками — 105,7 т, із завантаженням паливом — 170 т

Під’їзна гілка була побудована на замовлення "Атомпроектінжинірингу" компанією "Укренергомонтаж", а реконструкцією залізничної гілки Вільча-Янів займалась "Укрзалізниця" на кошти "Енергоатома".

Як повідомив Володимир Холоша, вартість під’їзної залізничної гілки до сховища коштувала близько 150 млн грн, а вартість реконструкції залізничної гілки Вільча-Янів — 330 млн грн. Саме реконструкція останньої була найбільшою перепоною для введення ЦСВЯП в екслуатацію раніше.

"Ми вже провезли найбільш важкий вантаж по двох гілках. Ми бачимо, що вони повністю готові до прийняття вантажів на ЦСВЯП. При цьому технологія перевезення ВЯП з трьох українських АЕС — Хмельницької, Рівненської та Южно-Української має 4 бар’єри між паливними збірками та навколишнім середовищем, в той час як при транспортуванні палива до Росії було на декілька бар’єрів менше", — повідомив Володимир Холоша.

Після огляду транспортних шляхів, якими буде забезпечено підвіз ВЯП, працівники "Енергоатома" продемонстрували безпосередньо Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива.

На ЦСВЯП застосована технологія сухого зберігатиметься відпрацьованого ядерного палива, яка використовується у всьому світі та є широко розповсюдженою і більш безпечною, ніж при вологому зберіганні (у басейнах з водою).

Як зазначає Володимир Холоша, наразі технологія зберігання ВЯП в США та європейських країнах спроектована для зберігання в одностінних контейнерах, тоді як на ЦСВЯП паливо буде зберігатись в двостінних контейнерах Hi-Stоrm виробництва компанії Holtec. Така технологія є більш передовою та безпечною, яка наразі освоюється тільки в Україні та Великій Британії.

Сам же контейнер Hi-Storm — універсальний та розрахований як під великі ядерні збірки з реакторів ВВЕР-1000 (вміщує 31 касету), так і під ТВЕЛи з реакторів ВВЕР-440 (зможе вмістити 85 касет). За словами В.Холоші, навіть якщо літак впаде на такі контейнери, вони будуть пошкоджені лише ззовні, а всередині все залишиться в цілісному та герметичному стані.

Майданчик, де протягом 100 років буде зберігатись відпрацьоване ядерне паливо у контейнерах Hi-StormМайданчик, де протягом 100 років буде зберігатись відпрацьоване ядерне паливо у контейнерах Hi-Storm

Відпрацювання технології перевантаження ВЯП з транспортного контейнеруВідпрацювання технології перевантаження ВЯП з транспортного контейнеру

Розмічені ділянки для встановлення контейнерів, товщина бетону — 60 смРозмічені ділянки для встановлення контейнерів, товщина бетону — 60 см

На майданчик зберігання контейнери будуть транспортуватися спеціальним транспортеромНа майданчик зберігання контейнери будуть транспортуватися спеціальним транспортером

Ззовні та всередині контейнери виготовленні з оцинкованої сталі, крім того між стінками заливається 33 кубометри бетону, а максимальна вага заповненого паливом та бетоном контейнеру буде становити до 170 т.

Загалом ЦСВЯП розрахований на розміщення у вертикальному стані 458 контейнерів американського виробництва на чотирьох розкреслених секціях. Проте майданчик має і п'яту секцію, завдяки якій можливо розширити сховище за умов, якщо буде збільшений проектний термін експлуатації енергоблоків українських АЕС. Сховище вже отримало сертифікат Державної будівельної інспекції та готове до приймання палива.

По прибутті на ЦСВЯП контейнери будуть перевантажуватися із транспортних у контейнери для зберігання Hi-Storm у спеціальному приміщенні, в якому забезпечений належний захист для персоналу і навколишнього середовища.

ЦСВЯП побудовано із урахуванням того, що в майбутньому паливо, яке на ньому зберігається, може бути використано повторно. Звичайно, якщо буде прийнято рішення щодо його регенерації та повторного використання, а також за умови економічної доцільності.

Наразі в Україні, як і в більшості країн, прийнята концепція відкладеного рішення, яка передбачає довготривале і безпечне зберігання ВЯП. Можливо, буде прийняте рішення щодо його подальшого захоронення у геологічних формаціях, адже на даному етапі країнам економічно вигідніше та безпечніше виробляти нове паливо, ніж переробляти використане.

На сьогодні "Енергоатом" відпрацьовує технологію перевантаження ВЯП на енергоблоках АЕС для його транспортування в зону відчуження. Як тільки компанія разом із колегами з Holtec International завершить ці роботи та інші приготування, ЦСВЯП має отримати ліцензію від Державної інспекції ядерного регулювання і зможе розпочати прийом паливних збірок.