Наш старый сайт

Віддайте НАКу чверть бюджету і буде вам щастя…

Віддайте НАКу чверть бюджету і буде вам щастя…

25.07.2022

Чому платники податків мають щонайменше тричі сплатити «Нафтогазу» за той самий газ?

Поясню для початку, чому доведеться платити щонайменше тричі. Перший раз побутові споживачі природного газу оплачують НАКу газ як товар згідно даних лічильників, або за так званий середньостатистичний обсяг споживання. Вдруге – купуючи товари, при/у виробництві яких використано газ, як от тепло і гаряча вода, а також безліч товарів навіть першої необхідності. Тепер «Нафтогаз України» хоче отримати ще й «допомогу» з Державного бюджету (доходи якого складають податки громадян і юридичних осіб) щонайменше 188, а то й усі 264 млрд грн, які заявлені в законопроекті № 7427. І то може бути третій раз. Якщо Верховна Рада, Президент України і Кабінет міністрів не отямляться, і уряд не відкличе скандальний законопроект № 7427. Так само, якщо не будуть відкликані або «провалені» всі пов’язані з ним законопроекти, побудовані на хибних чи недостовірних даних.

 

НАК-Уряду: Хочете запас газу – платіть!

Ще у березні Кабмін, настраханий тим же НАКом і загальною невизначеністю щодо газу, своїм розпорядженням велів «Нафтогазу України» закачати у підземні сховища газу (ПСГ) загалом 19 млрд куб. м для сталого газозабезпечення країни в осінньо-зимовий період 2022/2023.

Зазначу, що «Нафтогаз» не збирався цього робити. Як і попередник, нинішній голова правління НАК «Нафтогаз України» Юрій Вітренко прямо заявив прем’єр-міністру Денису Шмигалю, що запасів, які планував зробити НАК, і так вистачить. А якщо Уряд хоче перестрахуватися, як кажуть, «на випадок атомної війни», то мусить заплатити за додатковий імпортований (!) газ. За ціною імпортного паритету.

 

Уряд заплатити на власний розсуд не має права – для цього потрібно внести зміни у Державний бюджет-2022. А це вже прерогатива Верховної Ради. Хоча Конституційний суд може швидко зламати ці плани. Та хто на це зважав?..

 

Певно, не сумніваючись, що монобільшість підтримає такі потрібні «Нафтогазу» зміни, НАК, за твердженням свідків, «великодушно допоміг» Кабміну підготувати законопроект №7427 «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення». І Уряд подав цей законопроект в парламент. Хоча краще б пішов у відставку.

Процедура першого розгляду у дочетних комітетах ВР хоч і не була безхмарною, але 21 червня Верховна Рада розглянула цей законопроект у першому читанні майже не звертаючи уваги на голоси демократичної опозиції, яка протестувала проти цього законопроекту.

 

НАК/Уряд – парламенту: без 264 млрд грн проблеми з газом і теплом взимку забезпечені!

Коротке описування передісторії виникнення законопроекту № 7427 як ініціативи Кабміну охоплює загалом внутрішній контекст.

Але, як розповіла 20 липня під час другого читання цього законопроекту голова фракції ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко, ситуація з цим документом зачіпає не лише інтереси України і українців, а й безпосередньо впливає на ставлення до нас країн, які -- за рахунок своїх платників податків – допомагають воюючій не з власної волі Україні. Її уточнення багато що пояснюють і в діях Уряду, і в діях «Нафтогазу».

Нагадаю, 21 квітня голова правління «Нафтогазу» Ю. Вітренко під час прес-конференції публічно заявив про дохід компанії за результатами діяльності 2021 р. у 12.1 млрд грн і неймовірну суму сплачених до Держбюджету податків (116 млрд грн, що склало, за словами Вітренка, майже третину доходної частини; але зараз з бюджету НАК просить значно більше – 188 млрд грн!). Маючи такий оборот, як «Нафтогаз», такі виплати в Держбюджет - не досягнення, а обов’язок. Але зараз про інше.

23 квітня посол України в США Оксана Маркарова повідомила, що США ухвалили рішення про надання Україні підтримки загалом на суму 40 млрд дол. Прикметно, що 8 млрд дол. з цієї суми призначено на підтримку фінансової стабільності України.

 

Тепер увага: 8 млрд дол. – це і є майже 264 млрд грн.

 

Щоб так вдало зірки розташувалися над кішлаком «Нафтогазу», так може пощастити один раз! Або ніколи. Це вам не «взяття Стокгольму» найнятими юристами за кошт платників податків України! Словом, голова «Нафтогазу», як розповіла Юлія Тимошенко, просто не міг не скористатися такою нагодою. І без усяких там формальних директив вирушив у США. Вже 7 червня він переконував американців, що Україні ніяк не вижити взимку, якщо саме «Нафтогаз» не отримає ті 8 млрд дол. для імпорту майже 6 млрд куб. м газу.

Не спрацювало… І тоді тиск на Кабмін і головним чином на Верховну Раду, щоб та виділила НАКу ці кошти з Державного бюджету, посилився, а процес прискорився.

Хоча «давити» особливо ні на кого було. Хіба що на «Батьківщину» та горстку свідомих патріотів, які усі разом, нажаль, не роблять у ВР погоди.

Проте сума вимог «Нафтогазу» раптом «усохла» з 8 до 6 млрд дол.

Маю дуже великий сумнів, що навіть члени бюджетного і комітету ВР з енергетики та житлово-комунальних послуг, як і решти комітетів ВР не лише проглянули, а вдумалися у більш ніж 900 поправок до законопроекту № 7427. Бо якби вони це зробили, висновки обох базових комітетів, як і інших, до другого читання були б геть іншими. Не стали б вони радити колегам ухвалювати цей законопроект.

 

Навіщо «Нафтогазу» бюджетні мільярди?

І чи потрібна бюджетна підтримка НАКу взагалі? На ці питання могла б аргументовано відповісти тимчасова слідча комісія Верховної Ради (ТСК), яку запропонувала створити Юлія Тимошенко.

За умови, що така комісія отримає доступ до всіх договорів, за якими «Нафтогаз» купує газ у дочірнього, але державного АТ «Укргазвидобування», напевно знатиме собівартість видобутку газу «Укргазвидобуванням»; отримає доступ до контрактів імпорту газу НАКом та зберігання у ПСГ; зможе визначити, яким насправді є баланс газу і скільки треба чи ні імпортувати, і для кого. Адже газу власного видобутку («Укргазвидобування»), запасів у ПСГ і видобутку приватних компаній навіть з запасом достатньо. Через військові дії споживання газу в Україні швидше за все скоротиться з 26.8 млрд куб м до максимум 20.5 млрд куб м. І то прораховано «з великим запасом».

Для повної перестраховки, посилаючись на експертів, стверджує Юлія Тимошенко, достатньо імпортувати 1 млрд куб. м природного газу. Але то зовсім інша ціна, ніж вимагає «Нафтогаз» з Держбюджету!

На сьогодні, за словами голови ВО «Батьківщина», експерти підрахували, що вартість видобутку природного газу «Укргазвидобуванням» складає аж ніяк не 7.28, а близько 3.5-4.4 грн/куб. м. «Саме за такою ціною ймовірно «Нафтогазу» обходиться газ від АТ «Укргазвидобування», зважаючи на вилучення дивідендів у газовидобувного підприємства», - припускає Ю. Тимошенко.

Продає ж «Нафтогаз» населенню по 7.95 грн/куб. м з урахуванням ПДВ, а підприємствам ТКЕ (поки що) по 7.42 грн/куб. м. Про промислових споживачів поки що промовчу.

Різниця залишається «Нафтогазу».

Проста арифметична дія дає уявлення про дохід «Нафтогазу» тільки від поставок газу побутовим споживачам. Як свідчить «Нафтогаз», зараз у нього майже 10 млн побутових клієнтів. Якщо взяти середню ймовірну ціну купівлі газу у «Укргазвидобування» 4 грн/куб. м і відняти її від ціни продажу газу населенню, то отримаємо (умовно) різницю 3.95 грн на кожному куб. м.

Множимо цю (поки що) умовну різницю на обсяг газу для 10 млн споживачів, і бачимо, який дохід НАКу лише на операціях продажу газу побутовим споживачам. А ще додайте бюджетні організації і установи, підприємства ТКЕ.

Нічогенький куш! Та ще й під соусом боротьби з олігархом Дмитром Фірташем, у якого НАК давно хотів забрати найперше газзбути – як доступ до платежів і абонентської бази.

Доступ отримали. Але «Нафтогаз» ще тільки укладає договори з населенням, яке вимушено опинилося у постачальника останньої надії (ПОН), тобто того самого «Нафтогазу».

Безпосередньо газ транспортують, як і раніше, газорозподільні компанії. Хоч і під вивіскою «Нафтогазу». Тільки НАК не поспішає вкладати гроші у розподільні газові мережі. Крім вивіски, поки що нічого суттєво не змінилося. Щоправда, саме тих, хто на передовій боротьби за поновлення газопостачання, звільнили в першу чергу і максимально. Хоча аварійні бригади по всій країні ризикують життям, аби відновити постачання газу, як і електроенергії…

Зрозуміло, вище наведений розрахунок зроблено на основі публічної інформації. Він не претендує на аналітичність – для цього потрібні точніші і значно більше даних. Тут якраз робота для ТСК! Але навіть такий розрахунок підказує, що значно розумніше продавати газ «Укргазвидобування» навіть з рентабельністю 30% на біржі чи напряму колишнім облгазам, більшість яких нині державні, ніж віддавати його непрозоро «Нафтогазу».

Це ще одна ініціатива ВО «Батьківщина». Даруйте, цитую в основному їх – представники монобільшості, до яких звернулася, все ще радяться, як коментувати законопроект №7427 і чи коментувати взагалі… Або говорять як «під копірку» і без жодних аргументів.

Як от пов’язаний законопроект № 7429 і резюме, приміром, бюджетного комітету ВР до його другого читання: «Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 липня 2022 року розглянув питання про підготовку до другого читання законопроекту, а також про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (щодо фінансування заходів, спрямованих на врегулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час війни та подальшого відновлення) за реєстраційним № 7429.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект за реєстр. № 7429 розглянути у другому читанні після прийняття в цілому проекту Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» (реєстр. № 7427), та за результатами такого розгляду прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції».

І це висновок комітету Верховної Ради, який зобов’язаний до копійки рахувати Держбюджет і ще ретельніше зміни до нього?!

Натомість рахувати комітет рекомендує: «…компенсацію суб’єктам ринку природного газу, на яких Кабінетом Міністрів України покладено спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (150.1 млрд грн за рахунок надходжень в рамках програм відповідної міжнародної допомоги);

    - субвенцію місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води згідно із Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» (38.2 млрд грн за рахунок надходжень в рамках програм відповідної міжнародної допомоги)».

 

Битий небитого везе

На кого Урядом України покладено спеціальні обов’язки забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (ПСО)? На НАК «Нафтогаз України». І цей механізм вже передбачає компенсацію Урядом різниці в цінах, якої насправді може й не бути, якщо не продавати газ, видобутий в Україні, за цінами Дюссельдорфського хабу.

Хто постачає газ по ПСО підприємствам теплокомунальної енергетики (які ще не передані НАКу)? Також НАК «Нафтогаз України». І тут вже закладена компенсація.

Хто практично монопольно викуповує газ «Укргазвидобування» майже за ціною собівартості (якщо ні, то чому НАК не розповість?)? Знову той же «Нафтогаз».

Куди найперше регіони спрямують кошти? В «Нафтогаз» - за газ і тепло.

Але ні НАК «Нафтогаз України», ні тим більше його дочірня компанія АТ «Укргазвидобування» про реальну ціну видобутку і купівлі газу – ні пари з вуст…

Як зазначив в інтерв’ю «ЕнергоБізнесу» 8 липня депутат Олексій Кучеренко, «саме на основі цієї неправдивої інформації були розроблені та подані до Верховної Ради України законопроекти 7427, 7428, 7429, згідно яких Компанія шантажем хоче змусити депутатів проголосувати за те, щоб із Державного бюджету України для НАК «Нафтогаз України» було виділено 188 млрд грн компенсацій». На що?

За словами О. Кучеренка, врешті Прем’єр-міністр і голова правління «Нафтогазу» визнали, що перелічені вище законопроекти базуються, м’яко кажучи, на некоректних вихідних даних.

Здавалось би, після цього Кабміну достатньо відмінити своє розпорядження про додаткові обсяги газу, а відтак згадані законопроекти повинні бути відкликані.

Проте спроби узаконити їх у Верховній Раді продовжуються.

Десятки депутатських запитів, зокрема до Президента і Прем’єра, секретаря РНБО України про ситуації в «Укргазвидобуванні» і НАК «Нафтогаз України» на сьогодні не спонукали владу кардинально переглянути своє ставлення до існуючих проблем і викликів на так званому ринку газу.

 

Азбучна істина – ринок (будь-який) неможливий за наявності монополії. А створена монополія «Нафтогаз України», схоже, вже диктує Уряду свої умови. Технічний дефолт НАКу не заважає, навпаки – стимулює тиснути на КМУ.

 

Теоретично може виникнути проблема з забезпеченням безперебійного транзиту російського газу країнам Європи українською газотранспортною системою (ГТС). Російський «Газпром» може повторити спробу «приборкання Європи» взірця січня 2009 р.

До слова, і голова ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко, на той час прем’єр-міністр України, і нинішній голова правління «Нафтогазу» Юрій Вітренко, який на той час працював в одному з відділів НАКу і був у складі делегації, яка домовлялась про газові контракти у Москві, певно, добре пам’ятають, як Україна опинилася один на один між тиском московії і ЄС.

На сьогодні ситуація значно змінилася – в країнах ЄС. Проте, якщо вже Уряд України вирішив підтримати транзит, який ледь животіє, то доручив би це зробити незалежному Оператору ГТС України за кошти, які він заробляє на тому ж транзиті. А не потурав тому, що Оператор ГТС «спонсорує» «Нафтогаз».

У будь-якому разі, це не вимагатиме такої безпрецедентної державної дотації.

* * *

Бліцкриг-ухвалення законопроекту № 7427 у другому читанні не відбулося. Завдяки найперше ВО «Батьківщина». Але межа була занадто тонкою.

Голова парламенту Руслан Стефанчук після того (чи то підтримуючи монобільшість, чи наче виправдовуючись перед кимось) зазначив: «Ось в зал зайшли шестеро з кавою. Якраз шістьох голосів не вистачило для ухвалення цього законопроекту».

Після парламентських баталій запитала відвертого противника законопроекту № 7427 Олексія Кучеренка, чи є шанс, що цей законопроект до або під час повторного другого читання у Верховній Раді буде «провалено»? На що депутат відповів: «Все можливо»…