Наш старый сайт

До річниці 810-ІХ

До річниці 810-ІХ

21.07.2021

Сьогодні - річниця події, яка мала стати точкою відліку нового етапу розвитку відновлюваної електроенергетики в Україні. А саме: 21.07.2020 Верховна Рада ухвалила Закон України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (№ 810-ІХ).

ДУМКА

Ольга БУСЛАВЕЦЬ, очільниця Міністерства енергетики України (квітень-грудень 2020 рік)

Текст цього закону було оперативно розроблено Міністерством енергетики, яке я на той час очолювала, на виконання укладеного між Урядом України та виробниками з ВДЕ (в особі профільних асоціацій) Меморандуму про взаєморозуміння.

Імплементовані Законом домовленості передбачали зниження «зеленого» тарифу (причому - для вже побудованих об’єктів!) на 15% - 48% (СЕС) та 7,5% (більшість ВЕС), скорочення строків уведення СЕС в експлуатацію в рамках моделі «зеленого» тарифу, посилення відповідальності за створені виробниками з ВДЕ небаланси, а також удосконалення аукціонної системи підтримки.

Для українських споживачів економія від прийняття Закону № 810-ІХ становила близько 6 млрд гривень щорічно та понад 2 млрд євро до 2030 року. 

На відміну від інших країн Україна не пішла на одностороннє урізання «зелених» тарифів, а досягла цього завдяки тривалим і важким перемовинам, які проводило Міненерго з інвесторами за посередництва Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Такий компроміс мав послати інвесторам потужний сигнал, що Україні можна довіряти та вкладати кошти не лише у фінансові спекуляції, а й будівництво великих інфраструктурних проєктів. 

Традиційно рік – гарний термін для підбиття перших підсумків. На жаль, швидкий аналіз показує, що виконання Закону, як це часто трапляється в українських реаліях, пробуксовує…

З позитиву все ж варто відмітити, що рівень розрахунків ДП «Гарантований покупець» з виробниками за «зеленим» тарифом кардинально покращився. Підприємство на 100 % розрахувалося за придбану електричну енергію з серпня по грудень 2020 року та розпочало погашення заборгованості за рахунок кредитних коштів, отриманих від державних банків під державні гарантії. Нагадую, що до моменту прийняття Закону частка оплати за останні кілька місяців становила лише 3-5%.

Водночас, можна констатувати, що низка норм Закону або не виконані взагалі, або їх виконання ще не завершено. Насамперед не вдалось забезпечити 100% розрахунок за вироблену «зелену» електричну енергію. Частка поточних розрахунків гарантованого покупця у 2021 році знаходиться на рівні 70-93%, а заборгованість 2020 року погашено лише на 26% із запланованих 40%. Зазначені проблеми обумовлені, насамперед, змінами, які не передбачались в напрацьованій Міненерго редакції і були внесені вже в процесі розгляду законопроєкту профільним комітетом Верховної Ради України.

Фінальна версія Закону передбачає співфінансування гарантованого покупця з державного бюджету в обсязі не менше 20% від товарної продукції на відповідний рік. Керуючись цією нормою, НКРЕКП на 2021 рік було встановлено занижений тариф на передачу електричної енергії, який не покривав обґрунтованих видатків гарантованого покупця. При цьому відповідних коштів у державному бюджеті на 2021 рік Верховною Радою також не було передбачено. Потенційно така ситуація може призвести до подальшого зростання заборгованості перед виробниками з ВДЕ ще на +11 млрд грн.

Незважаючи на всі недоліки, я переконана: прийняття Закону 810-ІХ - це суттєвий, навіть не крок, – стрибок в напрямку стабілізації ситуації в сфері ВДЕ. У разі його належної імплементації існують всі можливості забезпечити сталий довгостроковий розвиток відновлюваної енергетики, який дозволить збалансувати інтереси інвесторів, держави та споживачів електричної енергії.